För många bilder, för långa filmer och för långa texter

Jag gillar verkligen när andra delar med sig av sånt de gillar och brinner för. Betydligt roligare och mer inspirerande än det tant- & (mest) gubbgnäll som många ägnar sig, sina sociala medier och fikabordsdiskussioner åt. Där man bara öser galla om och över det man tycker är fel, men aldrig gör något åt.

Fast… det blir ännu roligare och mer inspirerande om du gör ett urval. Fast nu blev det här kanske en gnutta gubbgnälligt men det är faktiskt för ert eget bästa 😉

Nu när det, i princip, är helt kostnadsfritt att skapa och publicera material på nätet blir det lätt att många tänker: ”jag lägger ut alla bilder från dagen/helgen/turen” eller ”jag klipper inte mer i filmen” eller “det går inte att att bort mer i filmen jag filmade ju tre timmar” eller jag lägger ut texten precis som jag tänker, läsarna får scrolla själva.

Lite synd, alldeles för mycket bilder/filmer/texter gör nog ofta och snarare att de tänkta läsarna/tittarna/besökarna tröttnar. Lite som text-i-bilder, copyrighttecken och annat konstigt.

Gör ett urval istället. Plocka ut de tio bästa bilderna från dagen, räta gärna upp dem om det behövs, beskär, gör gärna en snabb bildförbättring. Undvik text i bild och massa extra ramar. Kolla på andras bilder, vad gillar du själv och varför?

När det gäller film så är en fördel att hålla de korta, 30 sekunder-2 minuter är en bra tanke. Då orkar/vill även de som inte var med, inte har det som största intresse, inte är släkt med fotografen/filmaren kolla. Byt gärna filmvinkel ofta eller i alla fall då och då i de olika klippen. Det är inte så kul att kika på en flytvästrygg i fem minuter även om det är soligt väder och fina miljöer eller i dina ögon jättehäftiga förhållanden.

Undvik att komma med idéer & uppmaningar om hur filmerna (och bilder) ska ses. Alla vet numera att man kan klicka upp de flesta bilder/filmer i fullskärm och hd men det gör tittarna bara om det är eller verkar tokbra! Troligtvis är det under en halv procent som gör det. Samma gäller ljud, de flesta vet att om man klickar på en högtalarsymbol stänger man av eller sätter på ljud. Skyll inte på att sociala medier komprimerar dina filmer/bilder de flesta tittarna är lika intresserade av det som din underklädsfärg…

Texterna då? De flesta gillar rimligt korta texter mer än långa romaner. Säger texten nåt? Inte? Då kanske den kan kortas. Visst kan googles indexeringsmotorer gilla mycket text men tänk på de vanliga läsarna/besökarna också.

Osv…

Val & filtrering är bra.

Filtrera mera och publicera oftare! men lagom mycket 🙂

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

Kommentera

Kommentera