Transportera kajak på bilen

/// av

Ibland vill man förflytta sig och kajaken lite längre och det blir för tungt att ta kajaken på axeln, dra den på kajakvagn eller efter cykeln. Då är det smidigt att lasta kajaken på bilen och dra iväg.

NDK/SKUK Triton och VW Lupo 3L TDI
Nästan sju meter tvåmanskajak på lite mindre bil

Och det är egentligen inga konstigheter att lasta kajak på bilen, bara att se till att kajaken sitter fast och inte är i vägen, men några saker kan vara bra att ha i åtanke:

Se till att kajaken/kajakerna sitter fast och blir kvar.
En självklarhet kan tyckas, men man ser ändå en hel del kajaker som ligger på snedden och som far omkring, men jag har förvisso aldrig sett någon som trillat av (men hört talas om ett par).

Lasta inte för mycket och märk
Många moderna bilar har en maxlast på 50 kilo, en del på 75, ett fåtal större kombibilar på 100 och en del andra ännu mer. De flesta havskajaker väger 25 kilo eller mer, takräcket väger kanske 5 kilo och kajakhållare ganska enkelt 2 kilo per kajak så många bilar får inte lasta ens två kajaker, få tillåts lasta tre och ännu färre fyra. Man kan tycka att lite överlast inte spelar någon roll och bilar och räcke är säkert dimensionerade för det (och det är de säkert också). Men OM det skulle hända något och bilen har mer än tillåten last på taket så tycker nog inte försäkringsbolagen det är så käckt… Kan innebära noll i ersättning och att man själv får stå för alla kostnader vilket nog kan bli skapligt kännbart. Förutom att ens egen bil och kajak/kajaker kan bli förstörda skulle man flygande kajaker kunna orsaka skapligt stora skada på både andra bilar och personer. Så lite tanke före är vettigt. Taklast får sticka ut en meter bakom bilen innan det ska sitta någon form av märkning på den. Framåt gäller att det måste märkas så fort som det sticker ut utanför bilen. På bredden får last sticka ut max 20cm på varje sida.  Här verkar finnas en hel del gamla tolkningar och mycket tro. Vill man läsa mer noggrannt kan man kika på Trafikförordning (1998:1276).Läs mer om regler för taklast här: www.kajak.nu/2015/07/regler-for-taklast

Det finns massor av olika takräcken, vi har mest använt Thules prylar och tycker de funkat bra. Biltema har räcken till låga priser och när man satt på såna ett par gånger inser man varför priset är lågt 😉 Men det finns andra, MontBlanc är ett märke som verkar ha bra saker och både de och Thule nog gör en hel del av olika märkens “original”-prylar.

Vi har kört mest med Thules rundade profil (Aero, nu ersatt av Vingbar tror jag) som är smidig med ett spår i ovankant där man enkelt fäster de vaggor vi använder, men vi har även fyrkantsprofil när vi kör med hållarna för lastning på högkant eller kör nånting utan hållare eller med andra hållare (cyklar t.ex). En annan fördel med de rundade profilerna är att de ger mindre vindbrus (om man fyller i spåret med gummilist annars kan de låta ännu mer). En annan fördel med montering av kajakhållare i spåret uppe är att kajakhållarna kan sättas ändå ut på sidorna, även precis ovanför där takräckena fästs på bilen. Detta gör att man får mer plats på bredden och kan utnyttja hela takets bredd, vilket ofta behövs om man vill ha kajakerna på rätt köl och inte har en bil med riktigt brett tak från början. Det finns även takräcken med spår i bakkant av profilen vilket borde ge minimalt med ljudeffekter, dessvärre är dessa som regel för yrkesbruk och det verkar finnas få kajaklasttillbehör till dessa, synd.

Thules variant av höglastare, Thule Kayak Support. Fällbar. Denna ger lite mer luft mellan kajakerna jämfört med smal pinne. Inte bra om man vill få plats med många men bra vid vissa extra bananformade kajaker
Thules variant av höglastare, Thule Kayak Support. Fällbar. Denna ger lite mer luft mellan kajakerna jämfört med smal pinne. Inte bra om man vill få plats med många men bra vid vissa extra bananformade kajaker

Kajakhållare i mängder
Oftast kör vi med två kajaker liggande på rätt köl i Thules Kajakhållare 874 (numera ersatta av DockGrip) då tycker vi kajakerna ligger klart bra och är lätta att lasta/lossa och dessutom sitter de hållarna väldigt bra även i sidled vilket inte är fallet med alla. Ibland behöver vi få med fler kajaker och då blir det med höglastare och kajakerna på högkant. Vår nuvarande bil har max taklast på 75 kilo så tre lätta havskajaker är helt okej (med nöd och näppe) med räcke och hållare. När det gäller höjdlastare har vi använt ett par olika men de vi använt mest är Thules bygel, Ecklas fällbara pinne och Outlifes fasta pinne. Fördelen med fällbart är störst om man ska lasta fler än två kajaker eller om man vill ha hållaren kvar på taket och kunna köra in i vissa garage.

Tycker oftast kajakerna ligger stabilast när de ligger ner, alltså rättvända. Med långt avstånd mellan lastbågarna, vilket var vanligare på äldre bilar, är dock höjdlastare suveränt stabilt. En annan fördel med att lasta på kant mot pinne/bygel/höglastare är att det blir 5-10cm lägre att lyfta vilket kan låta lite men kan vara stor skillnad efter en paddeldag i motvind 🙂

Skumvaggor
Skumvaggor finns sen ett par år för både fyrkantsrör, aeroprofil och Wingbar. Det är både ett billigt och enkelt sätt som vi använder relativt mycket. Funkar bra men kajakerna ligger inte riktigt lika stabilt och tryggt som i en fast vagga tycker jag, speciellt inte i sidled. Vi har löst det med att montera Thules rejäla öglor som vi drar remmarna genom, då blir det bra.

Hållare för halvstående kajaker
Det finns även vaggor för lite halvstående eller lutande kajaker. Eckla var nog först här men Thule har också ett par varianter. Dessa tycker jag blir lite varkeneller. Man får lyfta lika högt som med en vagga för liggande och man får inte riktigt samma stabilitet som mot fast pinne. Men smaken är som bekant som baken och många gillar dessa.

Snöre fram och bak
Kör vi längre än bara hemomkring fäster vi som regel snöre framtill i kajakerna ned till bilens bogersögla som sitter under lite plast i framkant. Tokblåser det fäster vi även snören bak. Funkar finfint med nåt enkelt snöre men finns även där färdiga lösningar att handla. Thules Quickdraw är en köpevariant som är lätt att justera.

Det börjar komma lite varianter för att kunna lasta enklare själv och på högre bilar. Thule har en variant som heter Thule Hullavator Pro som ser okej ut men ganska klumpig. Det finns även utdragbara lastbågar för att få upp en ände i taget samt helt nedfällbara räcken av typen KariTek. Vi är lite sugna på nån nedfällbar variant framförallt till vår stugbil/husbil där det är en meter till som kajakerna ska uppåt 🙂 Just nu kör vi stege+lastrulle samt Thule Professional när vi lastar högt.

Det finns flertalet märken inom kajakhållare, Eckla, Outlife och Thule är några av de mesta kända i våra krokar.

Köp lastprylar hos Mekonomen eller Outnorth

Clapotis i Thules vaggor (874) Här syns att hållarna kan sitta ovanför relingarna.
Clapotis i Thules klassiska vaggor (874) Här syns att hållarna kan sitta ovanför relingarna och vi får på så vis mer bredd.
Fyra små kajaker funkar bra. Gäller vara att totalvikten är under max.
Fyra små kajaker funkar bra. Gäller bara att totalvikten är under max. Här är det nog gränsfall
Fällbar höglastare från Eckla
Fällbar höglastare från Eckla, finns både för fyrkantsbåge och som på bilden för räcken med spår i ovankant till exempel Thules Wingbar, Professional och Aeroprofil.
Tre kajaker på en normalstor kombi
Tre kajaker på en normalstor kombi

Kommentera