Vad kostar det att ha husbil?

/// av

Precis som många andra frågor är det lite som “hur långt är ett snöre” 🙂

De fasta kostnaderna beror på vad man köper för husbil, hur länge man har den. De rörliga kostnaderna beror på hur mycket man använder den.

Värdeminskning
I de allra allra flesta fall är värdeminskningen den absolut största kostnaden utan konkurrens. Vi kan nog lugnt räkna med 10% värdeminskning per år, köper man en ny bil är det säkert minst 20% per år till att börja med men här räknar vi med 10% varje år för enkelhetens skull.

Ränta
Många är dåliga på att spara så då krävs det kanske lån om man vill köpa husbil. Här verkar en hel del lägga lånen på 15år vilket verkar lite tokigt fast å andra sidan inte så ovanligt när det handlar om lyxkonsumtion 😉 men vill man ha nåt som kostar mer än vad man har sparat så är det bara att bita ihop. En del har hus och/eller annan fast egendom man kan låna på och på så vis få ner räntekostnaden. Vi räknar i alla fall med att man lånar 70% och att räntan är 5%.

Några exempel på vad det kan kosta för några olika typer:

Äldre och/eller mindre bil, 100000 i inköpskostnad
Inte så farligt mycket i inköp. Är kanske till och med veteranbil med superlåg skatt och försäkring. En dryg tusenlapp per månad i värdeminskning och ränta . Service och lite pyssel gör man själv eller billigt. Med detta upplägget klarar man sig undan med 1,5 till två tusenlappar per månad.

10-15 år gammal, 250000 i inköp.
En knapp tretusing i månaden i värdminskning+ränta. Säg en tusenlapp i skatt och försäkring och så en femhundring i service & underhåll. Nästan 4000 per månad alltså.

Stor som tusan & Ny, 1500000
Cirka 17000 i månadskostnad för värdeminskning och räntekostnad. Nu börjar det likna nåt 😉 med skatt/försäkring och service och kanske vinterförvaring kan man nog komma upp i 20000 per månad! Det är minsann en skaplig slant. Alla andra utgifter som camping, gas, skatt, bränsle bli helt försumbara 🙂
Ovanstående exempel är alltså bara bara de (mer eller mindre) fasta kostnaderna.

Skatt & försäkring
Skatt och försäkring är nästan fasta kostnader och varierar beroende på storlek, var man bor osv, en tusenlapp i månaden för många bilar är nog rimligt. Ställer man av/på när bilen används kan man spara lite här beroende på hur bilen används.

Löpande kostnader
Gas, camping, ställplatser, bränsle, spolarvätska 😉 osv. Det som det kan bli lite slantar av här är camping/ställplatser och såklart bränsle till bilen men dessa är ju helt beroende på hur mycket husbilen används och var man bor, åker osv. Kör man korta sträckor och fricampar ute i naturen behöver det knappt bli något alls. Kör man däremot långt och bor på camping kan det kosta mycket, ganska lätt att påverka själv med andra ord. Gas kan som exempel verka kostsamt men inte ens vintertid blir det nån större kostnad jämfört med värdeminskning och eventuell ränta 🙂

Sila mygg och svälja kameler
Det är lätt att fokusera på småkostnader och försöka spara en liten liten slant här och där och sen glömma de stora riktiga kostnaderna. Som att köpa en husbil för 1,5 miljon där värdeminskningen är 12-13 tusen per månad och sen jaga billig gas som det går åt ett fåtal flaskor per år och där man sparar några hundralappar 🙂 Eller att tvunget ha en bil som är under sex meter för att spara lite bro och färjeavgifter. Kan givetvis vara skillnad men de flesta åker kanske bara färja ett par gånger om året trots allt. Många kvider om att det är för hög skatt och att det är kostsamt med bränsle men för de allra flesta är det inte den stora kostnaden.

Kosta lite eller mycket
Precis som inom allting finns det varianter på användare och därmed också helt olika inställning till sin hobby, sysselsättning, boende eller vad det nu är. En del vill att husbilande ska kosta så mycket som möjligt medan andra gärna vill att det ska kosta så lite som möjligt. En del har rejäla löner eller vill i alla fall att det ska se så ut 😉 medan andra har lägre inkomster eller vill av andra skäl hålla nere kostnaderna. Nu när det är superbilligt att låna pengar lockar det fler till kapitalkrävande hobbies.

Sällsynt med fynd
Man vill gärna göra en bra affär och gärna fynda till ett extra bra pris. Fast det är nog bara att konstatera att fynd är synnerligen ovanliga, alltså om man menar att man kan köpa något till ett extra bra pris. På en fungerande marknad säljs/köps olika varor till det pris som saker är värda just för stunden. Det är ganska osannolikt att en säljare skulle sälja just den husbilen du är sugen på 10 eller 20% lägre än vad den är värd. Detta gäller inte bara husbilar 🙂 Sen är det såklart vanligt att säljare försöker få dig att tro att du gör ett fynd men det handlar om försäljning 🙂

Tokshopping, ingen investering
En hel del kallar sina inköp för investeringar men det är det självklart inte. De flesta köpen som görs är bara vanliga tokshopping. Så här beskrivs en investering på Wikipedia: ”En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning. Kapitalinsatsen sker ofta som en utgift i pengar, men kan även vara en insats av andra former av resurser. Avkastningen kan antingen komma i form av ökade intäkter eller i form av minskade kostnader.” och det stämmer ju mycket bra. Om du köper en husbil för att hyra ut kan det förvisso vara en investering men för eget bruk är det bara vanlig shopping och en kostnad.

Nytt eller begagnat?
Precis som med nästan allt annat som kan köpas är det oftast bättre rent ekonomiskt att köpa begagnat, då har de tidigare ägarna tagit det största pristappet. En del skriver att man tjänar på att köpa nytt. De kan nog inte räkna alls 😉  eller så är de bilhandlare 🙂 Sen kan man såklart tycka det är värt att köpa nytt och få det exakt som man vill ha det men det är ett helt annat resonemang.

Shoppa lugnt och ut med husbilarna med er!

Husbil i Torekovs hamn

Lämna en kommentar