Lasta kajak – regler för taklast

NDK/SKUK Triton och VW Lupo 3L TDI
675cm SKUK Triton K2 och VW Lupo. Med märkning fram helt laglig i trafiken. Lite kort mellan räcken för att kännas optimalt dock.

De flesta som paddlar vill då och då transportera sin kajak med bil på nåt vis. Men vad gäller egentligen för kajaktransport? Ibland verkar det som om det finns lika många “regler” som paddlare 🙂 Och “när jag tog körkort var det såhär så det gäller väl fortfarande” osv 🙂 Det som är mest oklart verkar vara om taklast får sticka ut och om den i så fall ska märkas.

Lite kort kan man väl säga att:

  • Max längd på taklast är 24 meter. Så det är lugnt med alla tänkbara kajaker. (går visst att få undantag för upp till 25m)
  • Om taklasten sticker ut framför bilen ska den markeras med flagga när det är ljust och belysning när det är mörkt (“Undantag: Om delen som skjuter ut framför bilen är kortare än 1 meter och den tydligt framgår för andra trafikanter, behöver den inte märkas ut.”)
  • Om taklasten sticker ut mer än en meter bakåt ska det markeras med flagga när det är ljust och belysning när det är mörkt
  • På bredden får taklasten sticka ut maximalt 20cm på varje sida och totalbredden får inte överstiga 260cm.

Så inga konstigheter att transportera långa farkoster, typ kajaker, på bilar, husbilar med mera.

Källor: Notisum trafikförordning 1998:1276 lagtext (kapitel 3, 82 & 83), NTF & Körkort online

Sen kan det såklart vara speciella regler för färjor och sånt. Vissa färjor har förhöjda avgifter när man kommer över 2 meters höjd och andra över sex meters längd. Fast detta har ju inte med trafikreglerna att göra.

Det viktigaste är nog att hålla koll så man inte överstiger maximal tillåten taklast för bilen. Många bilar har förvånansvärt låg max taklast. Sen ska lasten sitta fast och säkert men för det finns det massa lastprylar för kajak.

Clapotis i Thules vaggor (874) Här syns att hållarna kan sitta ovanför relingarna.
Kajak på tak
Dela på Facebook
Dela på Twitter
Dela på LinkedIn
Dela på Pinterest

Kommentera