Meny

Varför blir inte jobbet gjort på jobbet?

Den här föreläsning av Jason Fried är riktigt bra.

Jason Fried om varför det inte blir något gjort på kontoret.

Frågar man folk var de får saker gjort svarar de: på altanen, i sängen, i sommarstugan, i soffan, på tåget, i taxin, på fiket, på bussen, vid frukostbordet osv. I stort sett ingen svarar på kontoret…
När får du saker gjort då? På den frågan svarar många: Tidigt på morgonen. När barnen lagt sig. När jag inte blir störd osv. Rätt få säger på möten, på kontoret osv…

Jason menar att det finns två stora problem som stör arbetet och kreativiteten på kontoren. Och det är M&M, alltså de två M:en. M som i Meetings och Managers. Alltså Möten och Chefer. Och det ligger säkert mycket i det, alla som någon gång varit på ett flertal möten vet förmodligen att det inte alltid är så effektivt, att det inte alltid (sällan) ger så mycket, att man inte alltid kommer fram till nåt osv. Trots detta så är möten väldigt vanliga, och det sitter ofta många på dem. Förutom att man kanske inte alltid kommer fram till något resultat så är det ett avbrott i arbetet.

Men cheferna då? Här menar han att många chefer ska kolla läget, fråga hur det går vilket också är avbrott i arbetet.

Jason jämför arbete med sömn. Man behöver långa sammanhängande perioder av båda för att det ska bli bra.

Kloka tankar.

Och roliga 🙂 Det läggs ju skapligt mycket slantar på kontor med tillhörande utrustning.

Sen kan såklart inte alla jobba på fiket eller i soffan helt isolerade alltid, men distansarbete solo eller i olika små och stora grupper eller härarbeta (arbeta här, där man är helt enkelt) fungerar nog väldigt ofta.

Jason är en av grundarna av företaget 37signals

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

Kommentera

Kommentera