Påsk 2010 på Valö

/// av

Snart tillbaka vid GKF

Årets påsk tillbringades i GBG\’s södra skärgård. På det kära Valö 🙂
Vi velade fram och tillbaka hela veckan. I onsdags var det gbg som gällde, i torsdags bestämde vi oss för en tältrunda i blekinge, i fredags började min hals krångla så då bestämde vi oss för en stuga i gbg…

Lördag morgon satte vi oss i bilen med nordlig riktning. Solen sken från klarblå himmel, och det fick bli ett tunnare underställ i torrdräkten. Lite fika i magen innan vi paddlade i sakta mak söderöver. In i mellan Donsö-Styrsö, öster om Vrångö för att sen landa några timmar senare på västsidan av Valö. På plats fanns redan Johan, Lisa, Sara och Micke. De var på väg därifrån, så efter lite snack och ytterligare fika, paddlade Micke och Sara iväg, Johan och Lisa städade ur det sista i Hultet och vi bar in våra grejer.

Påskfika utanför Hultet, i skönt, varmt solsken

Sara

Vädret var så himla fint och den pyttelilla vind som fanns när vi paddlade ut försvann helt. Nog orkade vi väl paddla lite till? Så trots ( :D) att det var himla skönt i solen och gottit på bänken, drog vi på oss grejerna igen och paddlade mot Tistlarna. Massor av säl såg vi, de fanns på i princip varje lite stenhög som stack upp ur vattenytan. Häftigt!

Pia med Tistlarna i bakgrunden
Gott om säl vid Tistlarna
Gott om säl vid Tistlarna, men skulle inte lämnat stora kameran och stora objektivet på Valö..
Självporträtt vid Tistlarnas fyr
Tistlarna
Lite dyning bland stenarna, kul!

Tillbaka på Valö var vi ganska trötta. Märks att det var ett tag sen vi paddlade några längre sträckor. Erik gick en runda medan jag började så smått på maten. Vi hade fått sällskap på ön, 4 stycken huserade i Lillstugan på fyrhuset-sidan. Vi låg i säckarna redan innan klockan slog 22…

Söndag började vackert, soligt och blåsigt. Lite promenixande, leta ved och dela upp den i småbitar, och letande efter våfflejärnet. Det var vad vi sysselsatte oss med på förmiddagen. Oxå tog Erik sitt premiärdopp! Himla galning! 😉

Framåt 14-tiden kom Peter och Patric utpaddlandes i rejäl motvind. Peter bra trött, Patric lite mindre trött. Men båda slumrade en runda efter våfflorna.
Regnet på eftermiddagen lockade inte att tillbringa några längre stunder utomhus. En del snack, matlagning, godisätande och stretchande senare var det åter dax att sova. Man blir utvilad på Valö 😀

Pia i hemmagjord mössa
Erik letar drivved
spegling
Spegling i liten pöl
Fina burkar på Valö

Självporträtt

Uppsågning av ved till Hultet

Fyrhuset från sydkusten
Gick lite vågor på påskdagen
Sjöräddningen hade träning mellan Vrångö och Valö
Premiärdopp! Galning ;)
Premiärdopp! Galning 😉
Peter är överlycklig för att han lyckades ta sig till Valö i motvind.
Våfflor! Mumsfilibabba :D
Våfflor! Mumsfilibabba 😀
Peter, fotonörd ;)
Peter, fotonörd
Erik och Patric. Tack Valö för denna gång!
Lite dis och dimma, men så fint!
Erik
Peter

Måndag – annandagpåsk. Lugnt och tyst när vi vaknade. Vinden hade mojnat och nu helt lagt sig. Dimman låg som ett täcke över öar och skär. I detta gråa vackra rike tog vi en liten omväg för att dra ut på paddlingen innan vi åter satt i bilen på väg söderut mot skåneland.

Skön, härlig, och go påskledighet.

stuga tistlarna

Peter filmade lite under helgen:

Så här paddlade vi:

Andra som var ute i påsk: Kenneth, Horisont Kajak, Nynäs Kajak, Christian, Martin, Ulf, Björn och MKK.

9 tankar på “Påsk 2010 på Valö

1. Ni såg ju inte ut att ha haft det så himla oävet heller – vi hade nog aningens mer sol men betydligt färre sälar.
    Och skönt att se att det finns fler som är noga med hygienen och badar flitigt..