Trapper Adventure & Trapper Royal

Trapper Adventure

Trapper kommer med två nya havskajaker inför säsongen 2009.

Trapper Adventure kallas för surfkajaken och är kort (för att vara en havskajak) med sina fem meters längd. Bredden är 54cm. Enligt faktabladet ska Adventure vara en de mest lättsvängda havskajakerna på markanden, och stämmer det är det ju klart lovande. Normalt levereras Adventure med havskajaksits men vill man sitta tajtare finns även en slalomsits.
Priset hamnar på runt 15000 vilket får anses väldigt bra jämfört med en hel del annat.

Trapper Royal

Trapper Royal är den andra nyheten, här snackar vi en vidareutveckling av BarraQ. Kajaken är hyfsat lång med sina 565cm och får väl anses som en relativt lättdriven havskajak. Jämfört med BarraQ har Royal fått en något “vassare” för, något högre akterdäck för mer packutrymme, sittbrunnen något bredare vid knäna osv.
Liksom många andra kajaker har Royal fått en fjärde lucka framför sittbrunnen.
Som tillval går Royal att få med kolfiberskrov. Ett annat tillval är infälld kölskena i aluminium för extra slittålighet.
Priset på Trapper Royal landar på 23400:-.

www.trapper.se

Dela på facebook
Dela på Facebook
Dela på twitter
Dela på Twitter
Dela på linkedin
Dela på LinkedIn
Dela på pinterest
Dela på Pinterest

Kommentera

4 tankar på “Trapper Adventure & Trapper Royal”

  1. provade Trapper Adventure hösten 2008. Den var bara en prototyp med slalomsits. Extremt lättsvängd men slalomsitsen funkade inte alls för mej. Sittställningen med bra stöd för knän. Skulle önska lite större rörlighet när man sitter länge. Den nya kajaken kanske är lite annorlunda har ej koll på det.
    En lustig sak var att den var så pigg med liten våtyta, man låg lätt närmare 5 knop med max runt 6. Men funkar det på långtur med en kajak som snurrar åt alla håll på en femöring?
    Lägger upp några blider( prototyp så kajaken ser lite sliten ut) på den på min blogg.

  2. Det där med sitsar är så himla olika, alla rumpor är ju inte stöpta i samma form. Vi har haft kajaker där både jag och pia suttit bra till att börja med men efter ett par timmar gör det ont, medan andra sitter fantastiskt i samma båt.
    Min Clapotis som jag haft ett par år och paddlar/paddlat en del svänger oxå väldigt lätt om man vill, och jag tycker den funkar bra på tur, med lite skädda nere lugnar den sig i svängandet.

  3. Som sagt sitsar är inte lätt. Vi skall meka lite till.

    Målsättningen med kajaken var att få fram en kajak som kan svara på kontringar och de vanligaste styrtagen. Modern manövreringsteknik för havskajaker har sitt ursprung hos slalomkajakerna. Men dessa kajaker är betydligt mer lättsvängda. Det är väldigt få havskajaker på marknaden som svarar på styrtag. Det finns säkert någon men jag orkar inte leta.

    Trapper har också en radda med långfärdslok. Så det här är ett sett att bredda sortimentet

    Precis som Bengt blev jag överaskad att kajaken blev så rask. Dock har jag på sistone jobbat ganska mycket med att få fram en Slalomkajak för tävling. Dessa kajaker är väldigt accelerations snabba. Mycket av det jag lärt mig från dessa kajaker har jag använt i den nya.

    Och visst vill man stiffa upp kajaken är det bara att fälla ner skäddan.

    Kajaken blev också extremt lättrollad. Faktiskt i klass med en slalomkajak. Vet inte riktigt varför men man kan lägga sig raklång på akterdäcket. Och man får bra fäste i kajaken

    Vi tror att den här kajaken tilltalar en yngre publik och det vara därför viktigt att få ner priset.

    Och ja det var lite stolpe ut att inte ha med kajaken på Vildmarksmässan. Men marknadsföring har ju aldrig varit någon paradgren för Bergslagens söner.

    Vi kommer att ha med en till Kajakdagarna

    Hans Friedel

Kommentera