Arpö, Blekinge med stormrubriker

Prognosen såg inte så kanon ut, vind och regn gissade de flesta vädergissarna på för lördag-söndag. Men vi kände att vi behövde komma ut. Det regnade mest hela vägen mot Blekinge…. När vi stannade och tankade på macken i Listerby stod det på två löpsedlar typ “ny storm på väg – stanna inne”, men det var väl att ta i.

Bryggan/Hamnen innanför Nötholmen

Väl nere i den lilla hamnen innanför Nötholmen söder om Nättraby var det till och med lite solglimtar, så vi packade snabbt och drog oss söderut och västerut. Lite motvind där det kom åt mellan öarna, och vi gick genom havsörnsfågelskyddet vid Råholmarna, sorry (NU ska jag rita in det på kartan), vi tog oss mest i lä bort till Tromtö, här friskade det dock i så vi bestämde oss för att gå norr om Almö för att få det lite lugnare. Det kom rejäla skurar och det tog i bra i byarna, men vi tog oss framåt så sakteliga.

Pia snart framme vid Tummaholmen

Funderade ett tag på att stanna en bit in för mer lä, kanske Betesholmen som har en fin plats, men vi fortsatte över Kålfjärden (rätt slitigt där tyckte vi) och sen fick vi vinden i sidan och mellan Slädö och Vagnö verkade vinden ha vänt och vi fick nästan medvind ett tag. Landade på Arpös ostspets på en kanonfin liten läig plats och slog upp tältet precis innan det började regna. Kände oss rätt trötta, de 16 kilometrarna kändes som minst det dubbla, märks att vi är klena och att det blåste en del.

Mysigt och skönt i tältet, kändes bra att vi tog vårt gula NorthFacetält som är vårt klart bästa vid ruskväder och gött med lite extra rymd. Som så många gånger förr konstaterade vi att det blir ju disk om man ska tillaga mat så vi lät det vi tänkt laga, ligga kvar i matväskan och tryckte i oss varsin Realpåse istället; Kanongott! Efter tjöt och mat somnade vi som vanligt ganska tidigt. Vaknade till då och då och det drog allt en hel del i trädtopparna.

Soluppgång – fint

På morgonen var det fortfarande en del vind uppe i trädtopparna, men soligt, vi låg länge i sovsäckarna och bara spanade ut, fint!

Frukost i värmande sol- supergött!

Efter frukost tog vi en rejäl promenad runt ön, riktigt riktigt fin ö med massor av enar och stora gamla ekar. Dessutom betad så den är öppen och lättpromenerad. Och solen värmde riktigt gott, på västsidan var det svalt i vinden men i lä riktigt våraktigt.

Pia hittade en labyrint

En trädkramare!

Tillbaka vid tältet var det äntligen dags för konserverad hamburgerpremiär!!!

Burgarna har hängt med på de senaste turerna sen jag skrev om dem, men de har tyvärr inte blivit använda. Men nu kunde vi inte hålla oss längre utan värmde konservburkburgarburken på vårt Nova.

Tio minuter i vattenbad

Brödet ser helt okej ut

Brödet ser helt okej ut.

En rejäl tugga! Smakar helt okej.

Men ser inte riktigt ut som Trekking Mahlzeitens reklambild 😉

Slutsats: ungefär som förväntat, betydligt roligare och koolare än god, vi kommer garanterat att ha med konservburgare ut fler gånger.

Sen packade vi ihop oss, tältet hade torkat från det lilla regnet som kom och solen höll på att gå i moln. Tog oss norr om Almö och sen ungefär samma runda tillbaka, men vi undvek havsörnsskyddet och gick norr om Haglö.

Väl iland körde vi inom Björn och Svana och fick lunch och kaffe ( en ny trend när vi är i Blekinge? 😉 ). Tackar!

En fin liten tur, med betydligt bättre väder än förväntat. Sol halva dagen idag hade vi inte räknat med. Vi såg två havsörnar dock inte i närheten av havsörnsskyddet. Vi är ju inga motvindspaddlare, men vinden har definitivt sina fördelar, mycket mer frisk luft, ingen risk för kvalmighet och så ännu mindre folk ute.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Dela på pinterest
Dela på Pinterest

Kommentera

13 tankar på “Arpö, Blekinge med stormrubriker”

1. Ja, det ser ju ut som om ni haft en fullständigt gourmastisk helg 😉
    Vi konstaterade efter en kort tur i går att man ju aldrig ångrar gångerna man gav sej ut, men däremot gångerna man stannade inne.

2. “betydligt roligare och koolare än god”
    ungefär som: kall gröt är varmare än god? 😉

ser skönt ut med lite riktig utetid. i gbg har vi pysslat med bad med kajak – igår i havet (kallt!) och idag i bassängen (bra, socialt o roligt!).
    tjing!

3. Kul att ni fick det så bra här i Blekinge. Jag fegade när jag hade lyssnat på SMHI – hade lovat både mig själv och mina nära och kära att jag inte skulle ge mig ut ensamt när det är kulingvarning och så kallt i vattnet (och efter att jag har läst om alla läskiga paddelolyckor med ensampaddlara i Norge i senaste Paddling tänker man sig lite för). Hoppas på lite bättre väder under veckan så att det kan bli någon kvällstur.

4. Det ser definitivt inte ut som att det har gått nöd på er i helgen! Toppenfin tur med schyst lägerplats och inget båtfolk att störa sig på gissar jag!
    Efter en obefintlig skridskosäsong i Stockholm är jag otroligt sugen på att komma ut i skärgården med kajak, väntar på det rätta tillfället med vindstilla och sol till kommande helg. Jag blir väldigt peppad av att läsa om eran tur!

5. Bra kämpat! Härligt med solen som belöning när ni trotsade regn och vind första dagen. När man vistas inomhus är risken stor att man missar de där härliga stunderna, ögonblicken och mötena ute på vattnet. Det är sällan, om inte aldrig, jag ångrat en tur.