Kajakvagn

Jag har nära ner till Stångån här i Linköping så det blir en hel del paddlande där. Jag brukar dra ner kajaken på en vagn och det funkar bra med Qajaqen också. Dock är min vanliga vagn på tok för stor att få ner i Qajaqen. Visst, tog jag isär den så skulle det nog gå men hjulaxlarna skitar bara ner.

Så jag bestämde mig för att bygga en liten minivagn. Designen blev utifrån att den skulle kunna läggas in bakom sitsen och klämmas fast med t.ex. en skumsvamp. Efter lite letande fick jag tag i hjul med 8 cm diameter och en passande hjulaxel. Axeln är genomgående så därför fick jag köpa mig ett rejält långt borr.

Vagnen består av ett kors i trä som kan tas isär eftersom bitarna går halvt i halvt. delen som går längs med kajaken är till för att se till att vagnen inte välter.

Jag mätte ut hålet för axeln i vagnens ”hjuldel” med lite extra marginal och så tejpade jag fast en linjal och en vinkelhake som syftmått för att kunna borra hyfsat rakt. Det är ju en bit att borra… Det blev något snett men efter lite mätning och märkning gick det lätt att hyvla ner plankan så att allt blev som om hålet hamnat perfekt från början.

Alltihopa är behandlat med linolja och som skydd har jag tagit bitar av vanligt liggunderlag. Axeln samt hjulen låses med två par stoppringar.
På hjuldelen har jag satt fast ett avklippt spännband. I varje ände på spännbandet värmde jag upp ett hål med en rund spets tillhörande värmekniven. I dessa hål satte jag sedan var sin öljett. Banden är fastskruvade.

Till en början hade jag bara ett spännband på vagnen men det visade sig att den gärna ville vrida sig kring sin lodaxel. Så jag provade med ett extra spännband på delen som går längs med kajaken. Bandet satte jag bara fast med häftpistolen – det blir kanske någon tjusigare fastsättning framöver.

Eftersom kajaken är relativt spetsig i ändarna så vill gärna vagnen glida bakåt. Detta motverkar jag genom att ta knyta fast ändarna från spännbanden i ryggstödsribban.
En nackdel med vagnen är att den är ganska låg så det gäller att ta det försiktigt för annars är det lätt gjort att skrapa i aktern när man går med kajaken. Ska jag bara ner och rolla så tar jag den ”stora” vagnen men om jag vill kunna paddla iväg så är det smidigt att ta med den här vagnen.

När jag ska lägga i vagnen i kajaken så tar jag isär de två delarna och lägger den längsgående ovanpå hjuldelen och låser fast den med hjuldelens spännband. Att kunna göra så här var en del av planen med konstruktionen så därför har jag gjort underdelen av längsdelen utifrån ovansidan på hjuldelen. Ovansiden på hjuldelen är gjord utfrån en utskuren pappmall skapade utifrån kajaken och den plats på kajaken där jag förväntade mig att ha vagnen.

Jag tycker vagnen är ok, dock lite knöligare att gå med än den vanliga eftersom den är så pass låg. Om jag hade gjort den högre så blir det ju större krafter som vill få den att vika sig men något högre hade nog inte varit några problem.

Tyvärr har jag märkt att axel och stoppringarna rostar så det får bli att ha på lite 5-56 på dem.

Orkar vill man inte bygga en egen vagn finns det att köpa. Sök efter kajakvagn hos Prisjakt.

föregående sidanästa sida

En kommentar Lägg till

  1. Jørn skriver:

    Hei fin tralle.

    Har du noen mål / tegninger av den?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *