Fler...

Måkläppen – Skanör-Falsterbo

Foto av författare

By Erik Sjöstedt

Jag och Pia tog en sväng runt Skanör, Falsterbo idag på eftermiddagen. Vi var uppe rätt tidigt, men fastnade med kaffe och toksurfing lite för länge och så hade vi ju en bit att köra så vi var inte i vattnet förrän vid 13-tiden. Startade vid hamnen i norra änden av Falsterbokanalen. Och började med att ta kanalen söderut, blev snabbt slussade. Ingen vind och molnigt.

Lunchställe

Tog lite lunch vid golfbanan strax efter Stenudden. Himlen börjar bli blåare och blåare. Men det slår ner golfbollar rätt nära i buskarna så vi sitter inte alltför länge… Kul att se vuxna, och som det ser ut friska människor, som kör runt i en liten elbil på en klippt gräsmatta 😉 Får hoppas de inte har mage att kalla det motion eller sport bara 😀

Badhytter

Fortsatte bort till Ule Näbbe. Planen var att bära över innanför Måkläppens säl- och fågelskydd. Det såg inte så långt ut på kartan. Men kartan stämde inte riktigt med verkligheten… Alldeles för långt att bära tyckte vi. Vi paddlar hellre så vi tog rundan om Måkläppen. Det blev en rätt bra bit; bojarna som markerar området ligger inte riktigt precis vid strandkanten… 😉 Blev drygt 10km extra, men paddla kajak är ju roligare än att bära dito

Sälskyddsboj

Pia på väg norrut

Såg en del säl och vattnet var riktigt fint en bit ut. När vi började paddla norrut kändes det som en del motström och dessutom började det blåsa så smått. Tog en snabbfika strax söder om Skanör hamn och sen vidare.

Vid norra udden höll vi ut, hade hört att det var långgrunt som attan, men efter ett tag sneddade vi, och det gick bra ett tag. Sen tog det stopp så vi fick promenera en bra bit… Bra benträning… 😉

När det väl blev djupt vatten igen hade vi medvind in mot hamnen och bilen. Riktigt bra vågor tidvis gav en rolig färd och vi landade glada och bra trötta efter en skön dag på vattnet.

Lite drygt 36km fick vi ihop.

Rådjur hemma

Det är rätt vanligt att vi har djur på tomten, men det är sällan kameran är framme. Men igår hann jag få på det lite längre objektivet.

0 svar på ”Måkläppen – Skanör-Falsterbo”

1. Näe, golf räknas inte som sport, snarare något slags (konstigt) spel väl..? 😉
    Men de får i a f förhoppningsvis i sig lite frisk luft under tiden..