Fler...

Foto av författare

By Pia Sjöstedt

Mot Getryggen

Fredagkväll/eftermiddag landade vi i Hamburgsund. Vi var aningen sega och trötta, efter 2 dagars kajaktestande tillsammans med Outside i Ljungskile, när vi packade kajakerna och såg fram emot att få krypa ner i sovsäckarna. Siktet ställdes in mot Getryggen och efter hela 5 km paddling var vi framme.

Tältet kom upp och ut med sovsäcken. Jag tror att vi slumrade en stund innan vi drog i gång köket för avancerad matlagning . Framåt 22-tiden la vi oss officiellt.

När vi vaknade på lördagen så regnade det, för att sedan gå över i lite snöblask. Det gjorde inget, vi var fortfarande sega och låg kvar i säckarna några timmar till. Erik snackade med Martin som berättade att han och Helena tänkte komma ut och göra oss sällskap. Himla trevligt! Det fick lite fart på oss, så efter lunch satt vi i kajakerna. Nu blev det ingen längre runda. Upp, öster om Fläskön och vidare norrut och kollade lägerplats på Vassholmen, såg helt ok ut. Sen paddlade vi tillbaka söderut genom Gluppöbassängen, kollade även här en tältplats. Häftig utsikt men öppet för vind från de flesta håll. Vi hade bestämt med Martin och Helena på Vedholmen som vi sen siktade in oss på.

Fina klippor på Vedholmen

En runda runt Hamnholmen innan vi gick i land på Vedholmen. Jättefin plats! Förmodligen välbesökt på sommaren, men vi borde ta oss dit en sensommardag när det värsta båtlivet har lagt sig. Vi gick en runda runt ön, inte direkt en söndagspromenad då den är ganska kuperad… 🙂

Runt 20-tiden dök infödingarna upp, och framåt 22-tiden hade vi alla fått mat i oss och efter lite snack om allt möjligt var det åter dax för den otroligt sköna sovsäcken.

Söndagmorgon. Vaknar till solsken, inte alls dumt och ganska lätt att leva med. Erik smiter iväg en runda och fotar lite, själv drar jag mig ett tag till. Även om solen värmer är det inte någon sommarvärme. Frukosten intas utomhus i solen med utsikt mot nordost och en liten sälkoloni. Det går åt några timmar, ett antal brödskivor och en gudomligt god rabarberkaka med vaniljsås innan vi åter sitter i kajakerna.

Frukosten börjar övergå till lunch… Martin & Helena bjuder på rabarberkaka. Mums!

Vi hinner paddla i 5 minuter innan de första regnstänken kommer. Från Vedholmen paddlar vi söderut förbi Ösekullen och ner mellan Långholmen och Lilla Hamburgö, rundar södra udden till Kiddön innan vi går in i Hamburgsund. Växlande väder, lite vågor och medvind innan vi är tillbaka vid bilarna.

Det var verkligen skönt att komma ut o tälta igen. Har haft en grym tältabstinens som nu har stillats, åtminstone till nästa helg

4 svar på ”Äntligen några tältnätter! – Getryggen & Vedholmen”

1. Getryggen minns jag från en sommar för säkert 6 år sedan. Den natten sattes åsknedslagsrekord sades det. Ett fint ställe att sätta upp tältet på och en påminnelse om att det finns paddling på Västkusten oxå 😉

Svara
  2. Tack för att ni fick lite fart på oss. Med sånt fint besök nästan i hemmaskärgården kunde vi ju inte annat än haka på! 🙂