Väderöbod, Långeskär och Dannemark – vilket fint väder!

Kvällsljus på Långeskär. Riktigt gött.

Vi hade lite löst planerat in ett par dagars paddling när väl mars kom igång. Väderprognoserna såg bäst ut för Fjällbacka och dessutom misstänkte vi att det var minst risk för is där.

Landade i Hamburgsund strax efter lunchtid i torsdags, efter en burgare på Trekanten packade vi lite kvickt och sjösatte. I stort sett spegelblankt vatten, strålande sol och temperatur på 7-8 plusgrader kändes som en riktigt bra start på vårmånaden mars.

Pia har precis sjösatt i Hamburgsund. Hårt vinterväder.
Pia har precis sjösatt i Hamburgsund. ”Hårt” vinterväder.

Vi snirklade lite åt nordväst, förbi Trinissla, Getryggen och Sandryggen, hittade lite nya (som inte vi sett innan) skyltar om hänsynsområde, gick genom Bogen, öster om Kyrkogårdsön och Brände Holmen och sen rätt upp till Långeskär. Upp med tältet, lite promenad för span på solnedgången och sen slöade utanför tältet. Finfin stjärnhimmel.

Jag dräller i sista solljuset
Kvällsvy på Långeskär mot sydost

Morgon på Långeskär

Morgonskökspyssel

Sömnade sött och vaknade till en go soluppgång och några minusgrader. Tände köket lite kvickt för kaffevatten och sen låg vi länge och sippade på kaffet medan solen värmde mer och mer. Riktigt varmt och skönt i lä, blev lite promenader, fotonörderi innan vi satt i kajakerna vid lunchtid.

På väg mot Väderöarna
Pia med lotsutkiken på Väderöarna i bakgrunden
Lunch i lä på Väderöarna

Paddlade över mot Storö på Väderöarna, gick norr om Storön och sen in söder om Ramsö och gick iland strax nedanför ”fotbollsplanen”, fixade lunch i solen. Kollade Facebook och såg att Väderöarna skrev att det var fikaläge ute i lä så vi gick bort och tog en runda upp till lotshuset och sen ner och kollade kaffeläget, blev kaffe i solen, gott, verkade som om vi var bland de första paddlarna för året och dan efter fick de fick visst besök av den första övernattande båten.

Bryggpromenad

Vädret såg fortsatt finfint ut och på Väderöbod hade vi aldrig varit så vi riktade kajakerna ditåt och plaskade vidare. Väldigt fin utsida på Väderöbod och vi hittade ett litet hamnhål och längst in en pytteliten hamn, kan tänka mig att det är lite joxigt här om vädret är på annat humör. Inte helt kajakanpassat men det gick bra att få upp kajakerna och strax intill fanns en finfin gräsplätt så vi bestämde oss med en gång för att stanna, synd att inte passa på.

Pia närmar sig Väderöbod
Snart runt hörnet på boden
Väderöbodskugga. Vy österut
Finfint ställe
Solnedgångs- och sälspaning från fyren
Solen på väg att gå ner. Helt ensamma var vi inte, en färja syns i bakgrunden
Mat och eldpyssel
Helt okej kvällsvy med fyr, eld, horisont och fantastiskt stjärnhimmel
Tälten och fyren

Väderöbod är en imponerande plats, ganska långt ut och utsatt och här bodde det uppåt 25 personer. Klart fräckt. Vi strosade runt på ön, spanade på sälar och solnedgång lutade mot fyren, gick runt bland husen och allt var grymt välskött. Lånade en eldplats för matlagning och myseld (fanns gott om drivved). Skön kväll med fin horisontvy, ännu en fantastisk stjärnhimmel, egen fyr och go eld. Men vi höll oss inte uppe så himla länge ändå, säckarna lockade.

Svala handskar, tur vi inte började paddla så tidigt
Morgonskugga på ett av de välskötta husen
Pytteliten hamn på utsidan
Erik sjösätter

När vi vaknade hade inte solen nått tältet ännu men delar av ön så det blev lite fotorunda sen kaffe, isen hade lagt sig på dammarna så det var nog lite kyligt på natten. Blev lite disigt så det var lite kyligt men sen kom solen och det blev varmt och gott. Paddlade inåt mot Hamnerö, lite sidoström men inte så det var jobbigt. Stannade vid de fina små bodarna på Hamnerö för lunch, riktigt skönt i lä men svalt i den svaga vinden.

Lunchpaus på Hamnerö
Den enda snön på turen hittade vi på södra delen av Lilla Hamburgö

Fortsatte ned mot St Håskär och sen mot Lilla Hamburgö, var iland på sydsidan för lägerspan, rätt okej men vi fortsatte mot Dannemark, fick i alla fall se turens enda snöantydan. Landade på Dannemark, finfin ö som vi gillar, lite lä bakom stenblocken gjorde det behagligt. Solen smet in bakom moln när vi skulle spana solnedgång men vi var rätt nöjda ändå.

Skoraden på Dannemark var kvar trots vinterns stormar. Men är det flest vänster- eller högerskor?
Letar gömma på Dannemark
Dannemark soluppgång

Trots att vi var nära fastlandet var det återigen finfin stjärnhimmel efter att molnen skingrats. Sov sött även på denna ön. Söndagsmorgon bjöd på riktigt fin soluppgång men sen blev det grått och rätt ruggigt. Men vi fick till en promenad med span på västsidan och geocachinginslag innan vi packade ihop oss och satte oss i kajakerna igen. Blev en kortis längs med Hamburgös utsida innan vi landade i Hamburgsund igen.

Dannemark, tältplatsen uppifrån
Lite gråare väder på söndagspaddlingen.

En riktigt skön runda. Fantastiskt att ha sånt väderflyt i början av mars. Och som vanligt så gav turen bara mer paddel- och tältsug! Bra 🙂

Några länkar:

Så här paddlade vi ungefär:

7 kommentarer Lägg till

1. Ulf skriver:

Så ska det se ut ja.. Grym tur med vädret och schyst start på säsongen!

2. Daniel skriver:

Hej

Vilket mysigt och trevligt, inspirerande inlägg.

Tack för att ni delar med er.

Mvh Daniel

3. Jesper skriver:

Ser fantastiskt härligt ut, inspirerande läsning!
    och en riktigt fin start på säsongen!
    De e fint därute på Väderöbod!
    /Jesper

4. Thure Björck skriver:

Fin bild- och textberättelse. Snyggt att fånga tillfället med en så bra flerdagstur i mars. Har ni någon utrustningslista för såna här vårvinterpaddlingar?

1. Erik Sjöstedt skriver:

Tack! Det var verkligen en kanontur!
      Egentligen inga konstigheter på utrustningsfronten, men ska försöka skriva ner nån typ av utrustningslista framöver, fast kort kan man säga:

– bensinkök istället för gasdito

– tjockare dunsovsäckar än på sommaren

– extra varma kläder för landbruk (i vårt fall dun från topp till tå)

– fler extra paddelhandskar (är inget kul att stoppa i händerna i kalla blöta på morgonen eller efter paus)

– sen har vi skapligt tjocka liggunderlag, men de använder vi även på sommaren för det mesta. Och torrdräkt är bekvämt tycker vi.

5. En härlig tur. Hoppas vid tillfälle i sommar att få göra denna tur. Bor numera i Olsfors/Varberg så det är ju inga längre sträckor att köra.
    Har seglat tidigare i områdena runt Marsstrand och Kärringön.
    Hälsningar
    Ingemar Fredriksson

6. Erik Sjöstedt skriver:

Det håller vi tummarna för! 🙂 Vi ska också försöka ta oss till Fjällbacka fler gånger och gärna Väderöbod med. Kanske ska undvika juli däruppe, men annars är det finfint.